Det fina hatet

Hat är oresonligt. Men obegripligt är bara ministern som älskar hatet. Jag förstår dem som hatar män, som Zara Larsson. För hat är banalt, och Zara är ung. Men med ålder borde eftertänksamhet, nyansering och komplext tänkande komma.

Därför blir jag så beklämd och förvånad, när debattsugna vänner slänger strukturer i ansiktet på mig. Förvånad över att tror att jag inte tror glastak, könsförtryck och kanske även rasism finns. Det är klart de finns!

(Se gärna https://nyheter24.se/debatt/889502-varfor-hatar-du-min-son-zara-larsson)

Men det betyder inte att verkligheten inte är ännu mer komplex. Att  checklistor över oförätter är något inneboende gott (se https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154617527122653&id=708437652)

Men vänster (och liberal!)  i svensk politik är ju mest förenklingar, lösningar som passar många. Strukturer,  ”Alla ska med” (oavsett de vill det eller inte…) och makt.

Men lite trött blir jag ibland, på våra skyttegravskrig. Att även vi, som inte är politiker i ledande ställning liksom gör oss dummare än vi är. Tillskriver andra åsikter de inte har. Förenklar in absurdum: Gillar ej listor=Tror att hon är jämställd. Och så min förenkling: Hon tror att jag tror jag är jämställd=jag tror hon tror att jag tror att alla är helt jämställda.

Och ack så undermålig denna kommunikationsform är. Jag förstår knappt vad jag skrivit ovan. Tanken samtidigt kristallklar. Självklart såklart; 90 % av kommunikationen är ickeverbal. Vill träffas, svältfödd på möten efter denna avhandlings-sommar och vår.

Kommentera

