Jag är galen, men inte dum 

Ok då. Dax att komma ut. Äntligen trillade polletten ner varför jag alltid känt mig lite skev. Under tonåren det bombastiska ”vad är det för fel på mig???!!! ”. 

Till för några månader sen: Varför känner jag mig alltid annorlunda?“.  Över efter de stormiga tonåren har en liten vindpust av tvivel följt mig vart jag än går; vad är det för fel på mig? 

Så började våra barn läsa så smått vid 1,5, enligt dagmamman (Nåja  barnet i fråga kände igen IKEA-Symbolen). Sa ”pappa möte”, vilken tydligen är väl teoretiskt och kognitivt utmanande för en så liten knodd att greppa. Jag hade aldrig fattat det. Min släkt hade aldrig fattat det. För det är ju så barn är, i vår släkt. 

En morbror som trots grav dyslexi och 60-talets obefintliga stöd är bäst av 100 personer med föräldrar med akademisk examina. En morfar som  trots sex års skolgång s. Diskuterade politik och ffa historia med min politik- och historiens till make. Och nu: en kusin som går årskursen över, men ändå är en av Sveriges bästa matematiker. 

Det är utmanande. För er som tror jag ligger nån kvalitativ värdering i detta. Och för oss. 

För vi tänker annorlunda. Ser samband ideligen. Får 10 bra ideer i timmen, är därmed vansinnigt intensiva och kreativa. 

Jag som treåring, liggandes i utdragssoffan, deklamerandes med tydligt medveten röst en godnattbön.  En dagsverke jag kreerade för stunden, perfekt målgruppsanpasat och medveten om den braiga  ”jag får vara i centrum” – effekten. 

Min morbror till mamma,: ”Hon använder ju ord från” Våra vanligaste svåra ord”. Dem som han som dyslektiker kämpat med att lära sig stava.  

Det intelligensbegrepp jag gillar är en triangel med tre ben:

 1. IQ. Att jag skriver ett sånt här inlägg på exakt 7 minuter. 2. Metakognitiv förmåga (att kunna reflektera över det man kan) 3. Exekutiv förmåga. Det som gör mig lite yvig, alltså. Det går för snabbt… 

Facebooks bästa grupp, och jag ÄLSKAR verkligen grupper (eller hur Oscar ;)) är nog min nya grupp ”Jag är filur” . Den gruppen förkroppsligar triangeln ovan. Folk har fyra examina. Gör Youtubefilmer på fritiden. Bara råkar komponera sex låtar på tre dygn, trots att de tycker det är pinsamt hur mkt de jobbar. För inte är det vanligt att jobba över 16 h per dygn, när man är i ett sånt här paradis som Eskilsbo. 

Eskilsbo i gryningen. Våra stugor 100 meter bort.

​​Oavsett hur många avhandlingar man än har att skriva. 

De två intelligensbegreppen inom Filurum,  och det som det mer kända  Mensa använde är helt olika. Mensa använder det som går att mäta i ett prov: IQ.  För att gå med i Mensa gör man ett test, som använder IQ som proxy för intelligens. Alltså mäter bara ett av de tre benen i den triangel som visar på hur framgångsrik en person är. 

I ”jag är filur” är däremot metakognition centralt. Öppenhet. Reflektion över vem man är, vad ens styrkor och svagheter är. Därför avgör man själv om man passar. Medlemmarna addar i demokratisk ordning nya medlemmar, om de inte inser själva att de passar. Nyfikenheten är central. Jag gick blott med för att se ”hur mina barn nog blir som vuxna”. Sen insåg jag successivt, att ojdå!! jag har hittat varför jag alltid känt mig skev och annorlunda. Varför jag, många i min släkt inte accepterar om folk blir illa behandlade, eller om regelsystem i en viss kontext är felaktiga. 

Mamma i Gamla Uppsala kyrka, jag förväntansfull 5-åring Lucia aspiranter. Diakiner, präster och kantor har utan förvarning bestämt att det bara ska vara EN Lucia, en 12g-åring med riktiga ljus. 

 Jag som gått ett helt år och suktat efter, och provat min vackra luciakrona: ”Skrik, Kristin. Så högt du kan. Här ekar det,  kom igen!!!!”

Och det är så befriande med Filurum.  Är man som jag så långt ut till höger i normakfmrdelningskurvan i logisk kognitiv förmåga måste man alltid anpassa mig. Sakta ner. Inte nyansera saker. Aldrig få va sig själv 😦 ja nu gråter jag en skvätt… Av sorg över att jag inte fattat detta tidigare. Men också av ilska jäntemot de psykologer jag gått till då jag känt mig skev. Fast mest av lycka av att ha kommit hem i Filurum vuxen. Mitt andningshål. Där jag får känna att det är normalt att va tvungen att ha middagar med nybakat bröd med rostade solroskärnebaguetter, inte vanligt dödligt fröknäcke, utan LCHF och glutenfritt, en fläskgryta med långkok, kryddad med min egna umamipate.  En specialskriven låt för aftonen begivenhet. Med rimmad text. En vanlig torsdag, då jag jobbat hemma i minst 10 h. Och vi är 12 pers på middagen. Vackert dukat, levande ljus.  Vi diskar upp gemensamt; det är socialt. Sexåringen slår sin pappa i schack samtidigt. 

Intelligensbegreppen inom Mensa resp Filurum relaterar till varandra som kvalitet och New Public Management. Mensa mäter IQ som proxy för kvalitet. Vilket inte betyder att de fångar det relevanta/kvaliteten. Utan istället bara mäter ett av de tre benen i den triangel som visar på hur framgångsrik en person är. Och inte kombinationen av tre förmågor. Som inte går att mäta. Som är essensen, kvaliteten. Som i NPM. Vi mäter kötid men det säger inget om hu friska folk blir. Det kan dessutom bli fel. 25 personer blev blinda i Storbritannien eftersom de ville korta kötiden. Läs min avhandlingsom kommer i höst så får du veta mer 🙂 

Jag vet inte om att mäta IQ har motsvarande externalitet (biverkan). Men de jag vet att många mår dåligt i skolan och i livet, eftersom de tror att det bara är matematisk förmåga som definierar intelligens. De känner sig onormalt fel, de går till psykiatriker som inte förstår dem. Men jag har ju iallafall hittat hem till Filurum. Med det här inlägget hoppas jag fler gör det. 

Erkänner dock en sak. Inlägget svämmade över alla bloggformatsbreddar: det tog 14 min skriva detta. Med korrektur drygt 20. . 

Kommentera

